לא צריך לחכות שהילד יגיע לבית הספר כדי להבין שהוא סובל מליקוי למידה. לפניכם, מספר דרכים לגלות את הבעיה כבר בגיל הרך
יותר ויותר אנשי מקצוע סבורים היום שכדאי להורים לגלות ערנות לגבי לקויות למידה אצל ילדיהם כבר בגיל הרך, כדי להכין אותם טוב יותר בעתיד להשתלבות בבית הספר. אבל, לא כל עיכוב בהתחלת הדיבור או בהתחלת ההליכה צריך לעורר דאגה. לעיתים מדובר בקושי התפתחותי, שיעבור עם הזמן.
קיימת הנחה שלכל אדם עם ליקויי למידה יש פרופיל קשיים אישי, ולפיכך הסימנים שאליהם חשוב לשים לב אינם מופיעים אצל כל הילדים. לכן יש לשים לב לתמונה הכוללת: האם לילד יש בעיות תפקוד בכמה תחומים ולאורך זמן? אם כן, צריכות להידלק נורות האזהרה.
מה הן הדרכים לאיתור הורי של לקויות למידה:
- לקות בתחום המוטוריקה העדינה:
התופעות האופייניות: קושי בפעולות עדינות של הידיים בהשוואה לבני אותו גיל. למשל, הרמת חפצים קטנים, אחיזת עיפרון, גזירה, צביעה והדבקה, בניית מגדל קוביות, דפדוף בספר וכדומה.
- לקות במערכת התנועה:
התופעות האופייניות: קושי בתכנון התנועה והיתקלות רבה בחפצים, קושי לזכור רצף תנועתי וקושי בביצוע תנועות מקובלות לגיל, כמו קפיצה על רגל אחת בגיל
- לקות בתחום השפה:
התופעות האופייניות: שפה לא תקינה ביחס לבני הגיל, למרות שבסביבה מדברים בשפה עשירה. אוצר מילים קטן, קושי בחריזה ובמשחקי מילים, ריבוי בשימוש במילים כלליות, היגוי לא ברור, קושי לשלוף מהזיכרון מילים מוכרות בשעת הצורך ובניית משפטים מבולבלים ומסורבלים.
- לקות במערכת שיווי המשקל:
התופעות האופייניות: איחור משמעותי בתחילת ההליכה, ריבוי נפילות, חוסר יציבות לאורך זמן, היצמדות למקומות בטוחים, הקאה בזמן נסיעות, הירדמות קבועה בנסיעות, פחד ממעליות וממדרגות נעות או צורך מופרז בתנועות סיבוביות.
- לקות במערכת החישה:
התופעות האופייניות: תגובת יתר לגירויים שונים, כמו רעש, רגישות לריח, למגע, לטעם או להיפך - חיפוש גירויים בעלי עוצמה כמו שתיית נוזל רותח, שבירת חפצים (לא מכעס
- לקות בתחום התפיסה החזותית וההתמצאות במרחב:
התופעות האופייניות: קושי בהבחנה בצבעים ובצורות, קושי בזיהוי גרפי של השם הפרטי, קושי בזיהוי מספרים אחרי גיל 3 וקושי בהבחנה בין גדלים וכיוונים.
- לקות בתחום הקשב והריכוז:
התופעות האופייניות בגיל הרך: קושי בהאזנה רציפה לסיפורים, הפסקת ביצוע משימות באמצע, הסחת דעת קלה מכל רעש קטן וכדומה.
- לקות בתחום ההתנהגות:
מתבטאת בריבוי התפרצויות זעם, כפייתיות ונוקשות יתר, הפרעה במצבים חברתיים, חוסר ביטחון עצמי מוגזם, הפרעות שינה, חרדות ועוד. במקרה הזה מדובר בהתנהגויות שמופיעות שלא על רקע סביבתי קשה.
החומר נלקח מ- http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3330296,00.html