מחקר: כמה מילים ילד בגיל שנה וחצי צריך לומר
על פי ממצאים ראשונים ממחקר שנעשה באוניברסיטת תל אביב, עולה כי ילדים קטנים מבינים הרבה יותר מילים מאלו שהם אומרים. עד גיל שנתיים אוצר המילים של בנות גדול יותר ובגיל שנה וחצי ילד יודע לומר מעל 25 מילים. ומה זה אומר על הילד שלכם?
קרה לכם שפגשתם פעוט בגיל של הילד שלכם שמדבר הרבה יותר טוב ממנו? סביר להניח שאין סיבה לדאגה. במחקר רחב היקף הנערך בימים אלו בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, נמצאו הבדלים של יותר ממאה מילים בכמות המילים שילדים ישראלים דוברי עברית בני אותו גיל אומרים. לדוגמה, בגיל שנה וחצי היו ילדים עם התפתחות תקינה שאוצר המילים שלהם כלל 50 מילים וילדים עם אוצר מילים של 150-200 מילים.
יחד עם זאת, ידוע היום שיש ילדים שמציגים איחור במועד הופעת המילים הראשונות וחשוב מאוד לאתר אותם, כדי להחליט אם הם זקוקים לטיפול של קלינאית תקשורת או יסגרו את הפער גם ללא טיפול עד גיל שלוש. מחקרים שנערכו בארה"ב מצאו שכמחצית מהילדים שאוצר המילים שלהם בגיל שנתיים היה קטן מהמצופה ימצאו בגיל מאוחר יותר כילדים עם לקות שפה. עוד נמצא שהמחצית השנייה של הילדים, גם אלו שאינם מאובחנים עם לקויות שפה בגיל הגן יראו קשיי למידה בגיל בית הספר.
מבינים יותר ממה שהם אומרים
ממצאים ראשוניים של המחקר מראים שאם ילד דובר עברית (שאינו דו לשוני) בגיל שנה וחצי אומר 25 מילים או פחות, הוא מאחר בדיבור ורצוי להפנות את המשפחה לבדיקה מעמיקה אצל קלינאית תקשורת כדי להבין מה הסיבות לעיכוב. כמות המילים שילד אומר אינה המדד היחיד שיש לקחת בחשבון כאשר בודקים אם השפה שלו מתפתחת כמצופה. הבנה של מילים חשובה לא פחות.
מממצאי המחקר עולה כי אוצר המילים שילדים מבינים בין גיל שנה עד שלוש גדול מאוצר המילים שהם אומרים בכ-50-150 מילים. בנוסף, נמצא שכמות המילים שילדים מבינים גדלה בקצב מהיר יותר מכמות המילים שילדים אומרים, עד שאוצר המילים שהם מפיקים כולל כ-200 מילים.
כאשר ילדים יודעים כ-200 מילים שונות, הם מאטים את קצב הוספת המילים לאוצר המילים בהבנה ומשכללים את היכולת שלהם להגיד מילים שבעבר רק הבינו. כלומר, אם הילד שלכם בן שנה וחצי ומבין בערך 300 מילים, אך אומר רק כ-100 מילים, אל תלחצו. זה טבעי לחלוטין. בקרוב המערכות הקשורות להתפתחות השפה שלו יבשילו והוא יוכל יפטפט ללא הפסקה.
אוצר המילים של הבנות גדול יותר
כשלילדים יש אוצר מילים הכולל יותר מ-200 מילים קורה דבר נוסף: הם מתחילים להשתמש בפעלים. נמצא שבין 200 המילים הראשונות שילדים אומרים כמעט ואין פעלים. רק לאחר שאוצר המילים שהם מפיקים כולל יותר מ-200 מילים, הם מתחילים להשתמש גם בפעלים. נתון זה חשוב במיוחד היות ומחקרים מצביעים על כך שהשימוש בפעלים משקף את רמת השפה של ילדים הרבה יותר טוב מהידע של שמות לחפצים והוא מנבא את המשך התפתחות הדיבור טוב יותר מכל מדד אחר.
השאלה האם קיימים הבדלים בהתפתחות השפה בין בנים ובנות היא שאלה שנחקרת רבות. תוצאות ראשוניות של המחקר מצביעות על כך שאין הבדלים בין בנים ובנות בכמות המילים שהם מבינים. יחד עם זאת, בגיל שנה עד שנתיים, נמצא שאוצר המילים שבנות מפיקות גדול בהרבה מאוצר המילים שבנים אומרים. מעניין יהיה לבדוק האם קיימים הבדלים בין בנים ובנות בתוכן המילים שהם מבינים ואומרים. האם ישנן מילים נפוצות יותר בקרב בנים ומילים אחרות שנשמע יותר מבנות? על שאלה זו נצליח לענות בהמשך, כאשר מסד הנתונים שלנו יהיה גדול יותר.
החומר נלקח מ http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4882720,00.html